Hur mäter man företagets hållbarhetsarbete?
Att låta hållbarhet genomsyra bolaget är en vinst för såväl planeten som den långsiktiga lönsamheten. Men hur mäter man effekten?
Att ha ett syfte utöver att tjäna pengar kan bli en lönsam affär. Enligt undersökningar* tenderar sådana bolag att ha både lojalare kunder och högre lönsamhet. – Hållbarhet är en viktig fråga för entreprenörer att arbeta med, säger Swedbanks hållbarhetschef Johanna Fager Wettergren.
Enligt studier* tenderar företag som passar in i den beskrivningen att ha en rad fördelar. Bland annat visar en undersökning* att företagen som jobbar bäst med hållbarhet har högre vinstmarginaler. En annan pekar mot att konsumenter hellre köper en produkt vars värderingar de håller med om.
Johanna Fager Wettergren räknar upp några tänkbara anledningar till varför företag som har ett syfte utöver att tjäna pengar tenderar att gynnas på marknaden:
De har en tydlig målbild av vilket samhällsproblem som kan lösas genom företagets vision.
– Det är otroligt viktigt, för det handlar om ett värdebaserat ledarskap. Att ha en målbild som är stark och förankrad i samhället.
Det ledarskapet gör sedan så att personal attraheras av företaget och vill stanna kvar.
– Då finns en helt annan möjlighet att driva engagerade och motiverade medarbetare mot målbilden.
Den tredje punkten är själva innovationskraften hos entreprenörerna.
– Vi står inför en uppsjö av utmaningar. Kan vi då hitta entreprenörer som tar sig an de utmaningarna får samhället en stark innovationskraft som kan accelerera en omställning. Och just nu ser vi att det finns ett större intresse av att investera hållbart än det finns hållbara projekt.
Företagande som vill bidra till en positiv förändring i samhället är en av de grundläggande idéerna med entreprenörstävlingen Swedbank rivstart, som Swedbank arrangerat under två år. Och enligt Johanna Fager Wettergren är det fler och fler som inser att det är en bra väg att gå.
– Var man än vänder sig idag verkar alla relativt överens om att vi måste agera och göra världen mer hållbar. Och för entreprenörer är hållbarheten central eftersom de kan gynnas av den.